"Cudowny chłopak" R.J.Palacio


"Jeśli masz dać dowód albo swojej racji, albo dobroci, daj dowód swojej dobroci"


August jest inteligentnym, dowcipnym chłopcem i jego życie wyglądałoby pewnie zupełnie inaczej, gdyby nie jeden zmutowany gen, z powodu którego ma zdeformowaną twarz i, zanim skończył 10 lat, musiał przejść 27 operacji. Do tej pory patrzył na siebie oczami bezwarunkowo kochających go rodziców i siostry. Teraz, gdy idzie do szkoły – od razu do piątej klasy – przyjdzie mu się zmierzyć ze światem rówieśników i starszych uczniów, z ostracyzmem, uprzedzeniami, a czasem ze zwykłym chamstwem i podłością. Spotka się jednak również z dobrocią, przyjaźnią i wspaniałomyślnością. Kontakt z rówieśnikami odmieni Augusta. Ale czy tylko jego?
~lubimyczytac.pl~

Myślę, że większość z Was słyszała już o tej książce, ale też o filmie, który miał premierę w 2017r. Przyznam szczerze, że nie byłam nastawiona na to by od razu przeczytać tę pozycję. Dopiero gdy zobaczyłam ją w bibliotece postanowiłam, że po nią sięgnę. "Cudowny chłopak" bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Zarówno bohaterowie jak i fabuła byli dla mnie interesujący, co sprawiło, że nie mogłam się oderwać od tej historii. Możecie pomyśleć, że książka skierowana jest tylko dla młodszych czytelników, ale moim zdaniem może ona zaciekawić też dorosłych. Przecież bądźmy szczerzy większość z nas była w sytuacji, gdzie zdarzyło nam się ocenić kogoś po wyglądzie nie zamieniając z nim jednego zdania. "Cudowny" chłopak" jest właśnie dla tych osób.

Książka opowiada o Auguście Pullmanie, który zaczyna właśnie swoją przygodę ze szkołą. Auggie mimo, że mógłby już wcześniej rozpocząć edukacje wśród rówieśników, był uczony w domu przez mamę. Teraz przychodzi mu się zmierzyć nie tylko z większą liczbą materiału, ale przede wszystkim z kolegami i koleżankami ze szkoły. Chłopak musi na nowo przyzwyczaić się do krzywych spojrzeń czy braku akceptacji ze strony dzieci. Mimo tego, że August przeszedł bardzo dużo bolesnych zabiegów to przecież nic nie boli tak jak samotność. 

"Jak już mówiłem tysiące razy, zdążyłem się przyzwyczaić. Nie zawracam sobie tym głowy. Drobna mżawka nie przeszkadza w spacerowaniu. Nie wkłada się wtedy kaloszy. Nawet nie otwiera się parasola. Zwyczajnie idzie się przed siebie, prawie nie czując jak mokną włosy" 

Auggie to prawdziwy bohater. Mimo wielu obiekcji i strachu przed szkołą postanawia dać szansę sobie i innym, rozpoczynając edukację w obcym dla niego miejscu. Jest zdeterminowany chociaż jak wielu z nas przechodzi gorsze momenty, jest zły na otaczający go świat, ale potrafi też okazać wdzięczność. Via czyli starsza siostra Augusta to kochająca i opiekuńcza osoba. Mimo tego, że czasami ma dość tego, że każdy zna ją z tego, że jej bratem jest TEN chłopak, ona przez nadal jest dumna z bycia jego siostrą. Co do pozostałych bohaterów są oni wykreowani jako realne postacie. Wiadomo, że chodząc do szkoły każdy z nas znał takiego Juliana, który uważał się za pępek świata, Summer, która zawsze była pozytywnie nastawiona dla każdego czy Jacka Willa, który pod presją rówieśników nie potrafił zdecydować po, której stronie barykady stanąć. 

"Cudowny" chłopak" to naprawdę pozycja obowiązkowa dla każdego. Jest wiele śmiechu, ale można też znaleźć kilka ważnych zdań, które dają nam do myślenia. Oczywistym jest, że bohaterowie tacy jak Auggie to niecodzienne przypadki, ale myślę, że większość z nas kiedyś była w sytuacji, gdy została oceniona przez kogoś na podstawie tego jak wygląda. Co w większości wypadków zapewne nie było słuszne i prawdziwe. Może też my byliśmy w grupie tych oceniających? Polecam tę pozycję z całego serca każdemu ponieważ August Pullam to cud chłopak. 

"Wszyscy powinniśmy przynajmniej raz w życiu dostać owacje na stojąco, bo przecież każdy z nas zwycięża ten świat"


Komentarze

  1. Na pewno przeczytam tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Słyszałam o niej wiele dobrego, także mam ją na uwadze. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że spodoba Ci się równie mocno :D Pozdrawiam :*

      Usuń
  3. Mam, ale jeszcze nie przeczytana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że niedługo znajdziesz czas na zapoznanie się z historią Augusta :D Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Nie planowałam sięgać po tę książkę, ale teraz chyba zmienię zdanie, dzięki Twojej recenzji

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiesz jak się cieszę! Czekam na Twoją opinię ♥ Pozdrawiam :*

      Usuń

Prześlij komentarz